یکی از چالش هایی که هر خانم یا آقایی ممکن است با آن دست و پنجه نرم کند، تمیز کردن و براق کردن اکسسوری های طلا و همچنین جواهرات خود می باشد.

این قضیه به دلیل آن که کثیف بودن و کدر شدن طلا برای هر کسی نا خوشایند است رخ می دهد. از این رو بسیاری از افراد اقدام به تعویض جواهرات طلای خود می کنند. این کار تنها با چند وسیله که هر فردی در خانه خود دارد، امکان پذیر است. پس اگر شما نیز می خواهید زیبایی و درخشندگی را به جواهرات طلای خود بازگردانید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چرا تمیز کردن اکسسوری ها و جواهرات طلا اهمیت زیادی دارد؟

از آن جایی که اکسسوری ها و جواهرات طلا به صورت مداوم با پوست بدن تماس دارند و در مجاورت با مواد بهداشتی، شوینده، انواع عطرها و … قرار می گیرند، پس بدیهی است که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی پس از خرید سرویس جواهرات ،براقیت و درخشندگی اولیه خود را از دست دهند و کمی کدر شوند. از این رو یکی از ملزومات داشتن جواهرات طلا، تمیز کردن آن ها به صورت روتین و دوره ای می باشد که توسط آن درخشندگی اولیه مجددا حاصل شود.

شاید برایتان جالب باشد که یکی دیگر از علل کدر شدن جواهرات طلا، وجود دیگر عناصر و فلزات در ترکیبات آن می باشد. چرا که عنصر طلا به صورت طبیعی و ذاتی با اکسیژن واکنش نمی دهد و اکسید نمی شود. اما سایر فلزاتی که در ترکیب اکسسوری طلای شما به کار رفته اند در گذر زمان با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت واکنش داده و تغییر رنگ می دهند.

استفاده از دیگر فلزات در اکسسوری‌های طلا

اگر برایتان سوال شده است که چرا در اکسسوری های طلا از دیگر فلزات استفاده می کنند، باید بگوییم که طلای با عیار 24 و با خلوص 100 در 100 بسیار نرم است و در صورت لمس شدن، رد دست بر روی آن باقی می ماند. به همین دلیل نمی توان از طلای 24 عیار در ساخت جواهرات و مصنوعات استفاده کرد، پس آن را با دیگر فلزات ارزش مند همچون نقره و مس ترکیب می کنند. شاید برایتان جالب باشد که اگر در یک اکسسوری و جواهر، میزان خلوص مس از نقره بیش تر باشد، در فصول گرم سال و با بیش تر شدن میزان عرق، بر روی اکسسوری رگه های سبز یا سیاه قابل مشاهده خواهد بود که این ناشی از اکسید شدن فلز مس با نمک موجود در تعریق بدن است.

حال در ادامه می خواهیم برایتان چندین روش برای تمیز و براق کردن اکسسوری های طلا را بیان کنیم:

روش های جالب برای تمیز کردن جواهرات طلا

پیش از هر چیز باید بدانید که روش تمیز کردن اکسسوری های طلا با جواهرات تا حدودی تفاوت دارد و نمی توان آن ها را یکسان دانست، چرا که جواهرات به دلیل دارا بودن سنگ های قیمتی از بافتی حساس تر برخوردارند و احتمال آسیب دیدن آن ها در زمان استفاده از مواد اسیدی یا قلیایی وجود دارد. پس حتما یادتان باشد که هیچ یک از روش های زیر به جز استفاده از مایع ظرفشویی را برای تمیز کردن جواهرات به کار نبرید.

به یاد داشته باشید که محلول های تمیز کننده جواهرات که به طور خاص برای طلا ساخته شده اند، یکی از مطمئن ترین و موثرترین راه ها برای حفظ درخشندگی و زیبایی طلای شما هستند.

تمیز کردن اکسسوری های طلا با مایع ظرفشویی

برای پاک کردن طلا با مایع ظرفشویی باید طبق روش های زیر عمل کنید:

  • چند قطره مایع ظرفشویی را در یک کاسه آب ولرم (نه داغ) بریزید. و به آرامی مخلوط کنید. درست است که آب لوله کشی معمولی جوابگو خواهد بود. اما برای نتیجه بهتر، می توانید از آب سلتزر بدون سدیم یا نوشابه استفاده کنید. این کار به شل شدن کثیفی و زباله های انباشته شده روی اکسسوری های طلا کمک میکند.

توجه کنید که:

  • از آب داغ یا در حال جوش برای تمیز کردن جواهرات طلا استفاده نکنید، به خصوص اگر جواهرات شما حاوی سنگ های قیمتی شکننده است. برخی از سنگ های قیمتی، مانند عقیق، در معرض تغییرات سریع و شدید دما، ترک می خورند. از طرفی، از آب سرد یا یخ نیز استفاده نکنید چرا که کثیفی ها منقبض شده و سفت تر می شوند.
  • جواهرات خود را در محلول خیس کنید. اجازه دهید جواهرات حدود 15-30 دقیقه در آب بماند. در این مدت زمان، آب گرم و مایع ظرفشویی با ایجاد شکاف در سطح کثیفی ها، آن ها را تا حد زیادی سست می کند.
  • پس از گذشت مدت زمان مناسب، به آرامی جواهرات را با یک مسواک نرم تمیز کنید. توجه داشته باشید که باید هر یک از قطعات را به صورت جداگانه و با آرامش تمیز نموده و گوشه هایی که ممکن است کثیفی در آن ها
  • قرار گرفته باشد را به خوبی مسواک بزنید.
  • در این میان به نکته زیر توجه داشته باشید:
    • فراموش نکنید که برای این کار از یک فرچه یا مسواک با موهای بسیار نرم استفاده کنید – هر چه نرم تر بهتر. چرا که مسواک یا برس سفت می توانند سطح جواهرات شما را خراش دهند.
    • پس از پاک کردن اکسسوری ها با مسواک یا برس، هر قطعه را در زیر آب گرم بگیرید. یک آبکشی خوب کثیفی های باقی مانده را از بین می برد. باز هم مطمئن شوید که آب داغ نباشد، به خصوص اگر جواهرات شما حاوی سنگ های شکننده باشد.

    اگر جواهرات خود را در سینک می‌شویید، مطمئن شوید که راه آب بسته است. چرا که اگر از دستتان بیوفتد، گم نخواهد شد. شما همچنین می توانید برای شستن جواهراتتان از سبد های فلزی نیز کمک بگیرید.

    تمیز کردن اکسسوری های طلا با آمونیاک

    نکته ای که در این روش بسیار مهم است، این است که باید بدانید چه زمانی از آمونیاک استفاده کنید. آمونیاک یک پاک کننده قوی است، اما از نظر شیمیایی، می تواند تا حدودی سوزاننده باشد. پس باید از استفاده مکرر از آمونیاک برای تمیز کردن جواهرات طلا اجتناب نموده تا از سایش آن ها جلوگیری کنید.برای پاک کردن اکسسوری های طلا با آمونیاک، باید یک محلول یک به شش از آب و آمونیاک درست کنید و جواهرات را بیش از یک دقیقه در مخلوط قرار دهید. البته اجازه ندهید جواهرات برای مدت طولانی در مخلوط آمونیاک بمانند. پس از گذشت مدت زمان مناسب می توانید از یک صافی کمک بگیرید و بعد اکسسوری ها را به خوبی با آب شست شو دهید و در آخر آن ها را با یک دستمال تمیز، خشک کنید.

    تمیز کردن اکسسوری های طلا با سرکه

    از آن جایی که سرکه حالتی اسیدی دارد، اصلا این روش را به شما پیشنهاد نمی کنیم. اما با این حال در صورت لزوم و ضرورت می توانید از این روش برای پاک کردن و براق کردن مجدد اکسسوری های طلای خود استفاده کنید.در این روش دو قاشق نمک را با نصف لیوان سرکه سفید مخلوط کنید. و طلا را برای چند دقیقه در آن قرار دهید. اگر سیاهی ها از روی طلا رفته بود، می توانید آن را با آب ولرم بشویید. و بعد خشک نمایید.

    روش تمیز کردن جواهرات با سنگ های قیمتی

    نکته‌ای که باید حتما بدانید این است که برخی از انواع جواهرات باید خشک نگه داشته شوند. این بدین معناست که برخی جواهرات با سنگ های قیمتی که در محل خود چسبانده شده اند (مانند بسیاری از گوشواره ها) نباید در آب غوطه ور شوند. چرا که آب گرم می ‌تواند چسب را شل کند، که می ‌تواند باعث ریزش سنگ ‌های قیمتی شود.برای این نوع جواهرات، از روش تمیز کردن خاصی استفاده کنید. که از غوطه ور شدن کامل آن ها در آب جلوگیری می کند. برای این کار باید جواهرات را با یک پارچه مرطوب و صابونی پاک کنید.مانند روش اول مقدار کمی محلول  صابون ظرفشویی و آب درست کنید. یک حوله نرم و تمیز را به محلول آغشته کنید. و به آرامی جواهرات خود را بشویید. پس از این کار، از دستمال تمیز دیگری کمک بگیرید. و آن را آغشته به آب ولرم نمایید. و به آرامی بر روی جواهراتتان بکشید تا باقی مانده صابون از روی جواهرات پاک شود.

  • برای اینکه جواهرات سنگ دار خود را خشک کنید، باید آن ها را به صورت آویزان در یک محیط خشک قرار دهید. تا به مرور زمان رطوبت از درون منافذ آن خارج شود.

    سخن پایانی

    ما در این مقاله سعی کردیم شما را با چند روش راحت برای تمیز کردن جواهرات طلا آشنا کنیم. البته توجه داشته باشید که بدون شک روش های دیگری نیز برای پاک کردن و براق کردن اکسسوری ها وجود دارد. که شما عزیزان با توجه به شرایط و میزان کثیفی ها، می توانید آن ها را انتخاب نمایید. در صورتی که این مطلب برای شما مفید بود، نظرات خود را با به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image