خرید طلا بدون اجرت

‌‌بدون شک هر یک از ما تا به حال در خرید و فروش های طلا  گوشمان با نام هایی همچون طلاهای کم‌اجرت و یا بدون‌اجرت آشنا شده است. اما ممکن است شما ندانید این دو طلا چیستند و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارد. اگر می خواهید همه چیز درباره طلای کم اجرت و طلای بدون اجرت را بدانید، با ما در این مطلب همراه باشید.

از آن جایی که طلا جزو با ارزش‌ترین فلزات روی کره زمین است، سرمایه‌گذاری بر روی آن انتخابی هوشمندانه برای بسیاری از افراد می‌تواند به شمار رود. از طرفی دیگر، بیش تر بانوان علاقه مند به خرید و فروش طلا و داشتن اکسسوری های زیبا هستند. اما چیزی که در این میان اهمیت دارد، اطلاع کافی از اصطلاحات و مسائل موجود در بازار خرید و فروش طلا می باشد.

پیش از هر چیز خوب است بدانید که:

اجرت طلا چیست؟

اگر شما قصد خرید یک اکسسوری و زیورآلات طلا را داشته باشید. باید علاوه بر مقدار هزینه مقادر طلا در آن کالا، هزینه دیگری به عنوان اجرت نیز پرداخت کنید. اجرت کالاهایی با جنس طلا در واقع شامل هزینه‌هایی که همچون هزینه ساخت، دستمزد جواهرساز و کسانی که بر روی آن کالا کار کرده‌اند تا به دست شما برسد، می‌باشد. پس به‌طور خلاصه‌تر، هر گرم طلا در گالری‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده طلا با درصدهای متفاوتی از اجرت که دستمزد طلاساز می‌باشد به فروش می‌رسد.

خوب است بدانید که در بازار خرید و فروش طلا، هیچ قانون به خصوصی در رابطه با میزان اجرت هر کالا وجود ندارد. و اغلب گالری‌ها با توجه به مدل و به‌روز بودن آن، میزان اجرت کالا را کم یا زیاد می‌کنند. از طرفی، میزان اجرت یک اکسسوری طلا وابسته به میزان کار جواهر ساز بر روی آن است. از آن جایی که امروزه دستگاه های سی ان سی به میان آمده اند و اغلب جواهرات و طلاها با استفاده از غالب های سی ان سی تولید می شوند، میزان اجرت آن ها نیز نسبت به اکسسوری های کار دست جواهر ساز کم تر خواهد بود.

و در آخر، اجرت یک کالا با میزان کسری طلا نیز مرتبط است. هر چه کسری بالاتر، اجرت هم به طبع بالاتر خواهد بود.

حال به پاسخ این دو پرسش مهم می رسیم:

  1. طلای کم اجرت چیست؟

فرض کنید شما یک فروشنده هستید و برای تامین اجناس فروشگاه خود به بازارهای اصلی رفته اید. در این میان برای خرید اجناس مورد نظرتان چه اتفاقی می افتد؟ شما به عمده فروشان صنف خود مراجعه نموده و کالاهای مورد نیازتان را با تعداد بالا خریداری می نمایید. در این میان، قیمت تمام شده هر یک از کالاها بسیار کم تر از حالتی است که شما به صورت تکی خرید می کنید.

در بازار طلا نیز اینچنین اتفاقی هایی رخ می دهد. به طوری که اگر یک طلا فروش، سفارش تعداد زیادی اکسسوری را به جواهر ساز بدهد. جواهرساز به دلیل حجم بالای سفارش و اعتبار طلا فروش، دستمزد کم تری خواهد گرفت. از این رو جواهرات ساخته شده با دستمزد و یا به عبارتی اجرت کم تر به دست طلافروش خواهد رسید. اگر این دستمزد به قدری کم باشد که قیمت نهایی فروش کالا توسط طلافروش نیز کم شود، به آن طلا طلای کم اجرت گفته می شود که با خرید طلا بدون اجرت متفاوت است.

از طرف دیگر، طلای کم اجرت در بازار های امروزی معنای دیگری نیز پیدا کرده اند. اگر یک اکسسوری طلا، پیش تر توسط فردی استفاده شود و پس از مدتی فرد آن را بفروشد، به آن طلا نیز طلای با اجرت کم می‌گویند. البته لازم به ذکر است که این موضوع تنها زمانی صادق است که مدت استفاده از طلای دست دوم بسیار کم باشد و تقریبا نو محسوب شود.

در این حالت اگر در خرید اولیه میزان اجرت طلا به ازای هر گرم 35 هزار تومن محاسبه شود، در خرید ثانویه 30 هزار تومان خواهد بود.

پس اگر شما می خواهید جواهرات با قیمت کم تری تهیه کنید، می توانید طلاهای دست دوم با اجرت پایین را در نظر داشته باشید.

  1. طلای بدون اجرت چیست؟

طلاهای بدون اجرت برخلاف طلاهای کم اجرت نوع دو، جواهرات دست دومی هستند که بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این طلاها فقط با قیمت خامشان به فروش می‌رسند. و هیچ اجرت و دستمزد ساختی ندارند. این نوع از طلاها بیشتر برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی طلا را دارند مناسب است. البته برخی از جواهرسازان این طلاها را خریداری نموده و با پرداخت و تغییرات ظاهری، آن‌ها را به جواهراتی نو تبدیل می کنند.

به طور مثال اگر فردی در ابتدا برای خرید سرویس طلا عروس به ازای خرید هر گرم، 35 هزار تومن اجرت و کارمزد پرداخت کرده است. در حین فروش این 35 هزار تومن به ازای هر گرم آن کسر خواهد شد و نفر بعد با قیمتی کمتر آن را تهیه خواهد کرد.

خوب است بدانید که بر اساس قانون صنف و اتحادیه طلا فروشان، مبادله و فروش طلاهای کم اجرت و بدون اجرت کاری غیرقانونی به شمار می رود.

چه زمانی طلای بدون اجرت یا کم اجرت بخریم؟

همانطور که پیشتر هم ذکر کردیم، این نوع از طلاها اغلب توسط سرمایه گذاران انتخاب می شوند. از این رو اگر مبلغی دارید و می خواهید بر روی آن سرمایه گذاری کنید. و دچار ضرر در طولانی مدت نشوید؛ خرید جواهرات با اجرت کم و بدون اجرت به شما بسیار پیشنهاد می شود.

از طرفی اگر قصد خرید یک اکسسوری برای خودتان را دارید و نمی توانید یک جواهر نو را تهیه نمایید، پیشنهاد ما به شما خرید طلاهایی با اجرت پایین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image