انواع رکاب انگشتر

آشنایی بیش تر با قسمت های زیورآلات و کسب اطلاعات بیش تر درباره آن ها بدون شک یکی از جالب ترین کارهایی است که هر فرد علاقه مند به زیورآلات می تواند انجام دهد. حال در این میان ما قصد داریم شما را با یکی از اصلی ترین قسمت های انگشتر یعنی رکاب آشنا کنیم و بگوییم چه ویژگی هایی دارد. پس اگر شما نیز جزو علاقه مندان به این موضوعات هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا انواع رکاب انگشتر و تفاوت رکاب های مردانه و زنانه را بیش تر بشناسید.
 
احتمالا برای هر یک از ما پیش آمده که وقتی قصد خرید انگشتر طلا و یا نقره در فروشگاه های حضوری یا اینترنتی را داریم، به بدنه و فرم آن بسیار توجه می کنیم. که البته این قضیه هنگامی که بخواهید یک انگشتر نگین دار را تهیه کنید بیشتر نمایان می شود. و اهمیت خود را نشان می دهد. این موضوع به این دلیل است که قسمت نگهدارنده نگین، زیبایی و شکوه انگشتر را به همراه دارد. و زیبایی آن مستقیما با زیبایی انگشتر در ارتباط خواهد بود.
 
به این قسمت مهم که در رابطه با آن صحبت می‌ کنیم، رکاب می‌گویند. که در انگشتر های مختلف، با توجه به مدل آن ها طراحی و ساخت متفاوتی خواهند داشت. از این رو هر فردی با هر سلیقه ای که دارد، می تواند انگشتر مورد نظرش را انتخاب نماید. همان طور که پیش‌تر گفتیم، ما در این مقاله سعی داریم شما را با انواع رکاب های زنانه و مردانه آشنا کنیم. تا با دیدی بازتر و اطلاعات کامل خرید خود را انجام دهید.
 

رکاب انگشتر کدام قسمت از انگشتر است؟

همان طور که‌ می دانید، هر یک از زیورآلات و اکسسوری ها، دارای ساختمان بخصوصی هستند که هر یک از این بخش ها و قسمت ها نقش بسزایی در افزایش زیبایی و جلوه آن جواهرات و طلا ایفا خواهد کرد. انگشتر ها به خصوص انگشتر های طلا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شامل قسمت های بسیاری از جمله حلقه، نگین و رکاب می شوند که همه با هم انگشتر را تشکیل می‌ دهند. خیلی از ما به راحتی می توانیم قسمت نگین از حلقه را بخوبی تشخیص دهیم، اما ممکن است ندانیم رکاب انگشتر دقیقا کدام قسمت است.
 
رکاب انگشتر در واقع همان قسمتی از انگشتر است که به عنوان نگه دارنده نگین مورد استفاده قرار می گیرد و حکم پایه را دارد. البته خوب است بدانید که اغلب افراد قسمت رکاب و حلقه را یک قسمت می دانند و تفاوتی بین آن ها قائل نمی شوند. ولی افرادی که تخصص بیشتری در زمینه جواهرات و طلاسازی دارند، می‌دانند که اغلب نقش‌و‌نگارهای زیبا بر روی رکاب انگشتر قرار می‌گیرند. و حلقه تنها رینگ ساده‌ای است که به دور انگشت می‌پیچد. به بیان دیگر، رکاب انگشتر همان قسمتی است که ذوق طلاساز و جواهر ساز در طراحی را نشان می دهد.
 
شایان توجه است که رکاب ها به دو دسته زنانه و مردانه تقسیم می شوند ‌که در ادامه به بررسی ویژگی های هر یک از آن ها می پردازیم:
 

رکاب انگشتر زنانه

یکی از ویژگی های بارزی که رکاب های زنانه دارند، برخورداری آن ها از ظرافت و زیبایی بی نظیر است که بتوانند به راحتی برازنده انگشت های یک بانو باشند. انواع رکاب انگشتر زنانه دارای تقسیم بندی های بسیاری هستند که برخی از آن ها عبارتند از: رکاب سبدی، رکاب چنگکی تکی و دوبل، رکاب گود، رکاب شنل و …
نکته بسیار مهم که این است که:
نوع رکاب‌ هر انگشتر زنانه وابسته به نوع نگین و اندازه آن است. انتخاب صحیح آن توسط جواهرساز، به زیبایی چشمگیر انگشتر می‌انجامد.
 

ویژگی های رکاب انگشتر زنانه به این صورت می باشد:

 
همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد، نگین‌های روی انگشترهای زنانه بسیار ظریف و کوچک هستند. رکاب‌های آن‌ها نیز به صورت طبیعی کوچک و ظریف طراحی می‌شوند. و بسیار مناسب خانم‌هایی هستند که انگشت‌های ظریفی دارند. رکاب‌های زنانه عموما به صورت ماشینی ساخته می‌شوند.
اما انواع دستی آن نیز وجود دارد که قیمت نسبتا زیادی خواهند داشت. شایان توجه است که رکاب‌های ساخت دست، اغلب برای نگین‌های گران قیمت همچون یاقوت و الماس به کار برده می‌شوند.
 

رکاب انگشتر مردانه

رکاب‌های مختص به انگشترهای مردانه عموما به صورت پهن طراحی می‌شوند. تا شکوه انگشترهای مردانه هرچه بیشتر نمایان شوند. البته از طرف دیگر به‌خاطر این که نگین های به‌کار رفته در انگشترهای مردانه اغلب بزرگ هستند. رکاب‌ها نیز پهن ساخته می‌شوند. که علاوه بر زیبایی ظاهری، نقش نگهدارندگی نیز داشته باشند. همانند رکاب‌های زنانه، رکاب‌های مردانه نیز به دو صورت دستی و ماشینی ساخته می‌شوند.
 
انواع رکاب انگشتر
 
نکته بسیار جالبی که در رابطه با رکاب‌های مردانه وجود دارد این است که در اغلب آن‌ها، هنرهای دستی نظیر حکاکی، قلم‌زنی و … به‌کار میرود .
 
رکاب‌‌های چنکگی جزو پرطرفدار‌ترین رکاب‌های زنانه و مردانه هستند. همان‌ طور که از نامش مشخص است، حالتی چنگکی دارند. و نگین انگشتر در قسمت میانی آن قرار خواهد گرفت. در این میان قسمت‌هایی از چنگک نیز بر روی نگین برگردانده می‌شود که نقش نگهدارندگی دارد. رکاب چنگکی دوبل و رکاب سبدی نیز ظاهری مشابه رکاب چنگکی دارند.  اغلب برای ساخت انگشترهای سولیتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
یکی دیگر از مدل‌های بسیار زیبا و پرطرفدار در رکاب انگشترهای مردانه، رکاب خورشیدی است. این نوع رکاب که بر پایه رکاب فیلی ساخته می‌شود، دارای شیارهایی نزدیک محل قرارگیری نگین است.
رکاب شیاری نیز از جمله انواع رکاب انگشتر پرکاربرد است که به عنوان پایه بسیاری از سنگ‌های نیمه‌قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رکاب هشت ترک، رکاب اشک طاووسی و… از دیگر مدل‌های رکاب انگشتر مردانه هستند.

انواع رکاب انگشتر

حکاکی رکاب انگشترهای مردانه

نکته بسیار مهم و جالب  در رابطه با رکاب‌های انگشتر طلا مردانه این است که اغلبشان از حکاکی برخوردار می باشند. شایان ذکر است که رکاب های مردانه در بیش تر مواقع با قلم ‌زنی همراه می شوند که به آن جلوه سنگین‌ تری می دهد. با این وجود، این موارد در انگشترهای طلا مردانه چندان پرطرفدار نیست اما بنابر سفارش، طراحی و ساخت آن ممکن است انجام شود.

 
یکی دیگر از رکاب‌های پرطرفدار در میان مردان، رکاب‌های خورشیدی هستند. پایه آن رکاب فیلی است. شیارهایی دارد که نزدیک محل قرار گیری نگین هستند.
نکته مهم درخصوص رکاب انگشترهای طلا مردانه این است که بسیاری از این رکاب‌‌ها دارای حکاکی هستند. با قلم‌ زنی جلوه سنگین‌‌تری پیدا می‌کنند. بسیاری از افراد هنگام خرید انگشتر به نقش‌و‌نگار رکاب انگشتر مردانه بسیار اهمیت می‌دهند. با این وجود، این موارد در انگشترهای طلا مردانه چندان پرطرفدار نیست اما بنابر سفارش، طراحی و ساخت آن ممکن است انجام شود.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image