حتما برای شما هم پیش آمده زمانی که برای خرید طلا آنلاین یا فروش آن به طلا و جواهر فروشی مراجعه می کنید، طلافروشان شروع به محاسبه یک سری اعداد با ماشین حساب می کنند و حتی ممکن است توضیحاتی بدهند که بدتر شما را گیج کند. معمولا در کنار قیمت هر گرم طلای هجده عیار، اصطلاحی به نام اجرت ساخت طلا مطرح می شود که شما نمی دانید چیست و چه تاثیری بر روی قیمت نهایی طلای انتخابی شما می گذارد.

پس در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی هر آنچه که باید از اجرت ساخت طلا بدانید، آشنا شوید.

 

اجرت ساخت طلا چیست؟

اجرت ساخت طلا در واقع، همان دستمزد طلاساز است. طلای خام به قدری نرم است که برای شکل گرفتن آن، عناصر مختلف را ترکیب می کنند تا آلیاژهای دلخواه به دست بیاید. به همین خاطر، طلاسازان بابت زحمتی که می کشند، هزینه ای را به عنوان دستمزد یا اجرت دریافت می کنند. هر چه زحمت بیشتری برای شکل دادن طلا صرف شود، طراحی آن پیچیده تر باشد و یا از سنگ و نگین استفاده شده باشد، اجرت بیشتر خواهد بود.

زمانی که شما برای خرید طلای نو به طلا فروشی مراجعه می کنید، علاوه بر محاسبه قیمت طلا بر اساس وزن، هزینه ای به عنوان اجرت کار در نظر گرفته می شود که باید آن را هم پرداخت کنید. اما توجه داشته باشید که زمان فروش همان طلا، این هزینه به شما پرداخت نمی شود و صرفا قیمت وزن طلا محاسبه و پرداخت خواهد شد.

اجرت ساخت طلا چگونه محاسبه می شود؟

 

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اجرت طلا بر اساس وزن و با توجه به قیمت طلای 18 عیار محاسبه می شود و برخلاف باور عموم که فکر می کنند هر چه وزن طلا کمتر باشد، اجرتش کمتر است باید بگوییم که چنین نیست. در واقع، زمانی که وزن طلا کمتر باشد، طلاساز هزینه بیشتری را برای اجرت در نظر خواهد گرفت.

 

عوامل موثر بر اجرت ساخت طلا

 

  • وزن طلا

 

اشاره کردیم که هر چه وزن طلایی که خریداری می کنید کمتر باشد، هزینه بیشتری را به عنوان اجرت سازنده باید پرداخت کنید.

 

  • فناوری مورد استفاده برای ساخت طلا

 

تجهیزات و فناوری های استفاده شده در طول ساخت طلا، بر اجرت آن تاثیر می گذارند. چرا که ساخت طلا با تجهیزات جدید، ظریف تر است و با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

 

  • ظرافت طلا و حجم کار

 

هر چه طلا ظریف تر باشد یا طرح و کار خاصی بر روی آن انجام شده باشد، اجرت کار بیشتر خواهد بود. زمانی که از سنگ در طلا استفاده شود، باید علاوه بر هزینه اجرت، هزینه سنگ را نیز جدا پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که حتی رنگ طلا هم می تواند بر اجرت کار تاثیر بگذارد و طلای رزگلد یا طلا سفید که نحوه ساخت متفاوتی دارند، زمان بر هستند و به دقت و مهارت بیشتری برای ساخت شان نیاز است، هزینه اجرت بیشتری را خواهند داشت.

 

  • برند تولید کننده

 

برندهای مختلفی در صنعت طلا وجود دارد که شناخته شده هستند و طلا را با قیمت بالاتری به فروش می رسانند که اجرت طلا نیز بیشتر خواهد بود.

با توجه به تمام عواملی که به آن ها اشاره کردیم، اجرت ساخت طلا بین دو تا چهل درصد به قیمت نهایی طلا اضافه می کند و اگر دنبال این هستید که هنگام خرید طلا، هزینه ای را بابت اجرت و دستمزد پرداخت نکنید، باید سراغ طلاهای دست دوم بروید.

روش های محاسبه اجرت ساخت طلا

 

اجرت ساخت طلا به طور کلی به سه روش محاسبه می شود:

 

  • اجرت ساخت درصدی

 

زمانی که اجرت ساخت طلا به صورت درصدی محاسبه می شود، یعنی قیمت یک گرم طلای هجده عیار در درصد اجرت ضرب و هزینه نهایی طلا مشخص می شود. پس در نتیجه، اجرت ساخت درصدی با نوسات قیمت خام طلا، تغییر می کند و کم و زیاد می شود.

 

  • اجرت ساخت به تومان

 

در برخی موارد، طلاساز به جای درصد، نرخ ثابتی را به تومان برای اجرت در نظر می گیرد که به ازای هر گرم وزن طلا، مبلغ مشخصی تعیین می شود و آن مبلغ در وزن طلا ضرب خواهد شد.

 

  • اجرت ساخت به صورت درصدی و تومان

 

گاهی ممکن است طلاساز بخواهد از هر دو روش درصدی و تومان برای اجرت خود استفاده کند که محاسبه اجرت به این روش کمی پیچیده است، اما اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم، این گونه است که درصدی به مبلغ ثابت اضافه می شود و روی قیمت نهایی تاثیر می گذارد.

 

طلای با اجرت بهتر است یا بدون اجرت؟

معمولا بسیاری از افرادی که قصد خرید طلا دارند، این سوال برای شان پیش می آید که طلای با اجرت بهتر است یا طلای بدون اجرت؟ خب، طلای بدون اجرت در واقع همان طلای دست دوم که هنگام خرید، هزینه ای به عنوان دستمزد طلاساز پرداخت نمی کنید و حتی موقع فروش، بیشتر سود می کنید. پس اگر قصدتان از خرید طلا، سرمایه گذاری است به سراغ طلای نو که طلای اجرت دار به حساب می آید، نروید.

در برخی موارد و به دلیل عدم اطمینان از خالص بودن طلای دست دوم، بهتر است طلاهایی را انتخاب کنید که کوچک تر یا ساده تر هستند و اجرت پایین تری دارند.

 

اجرت ساخت جواهرات به چه صورت است؟

اجرت ساخت جواهرات به مراتب بیشتر از طلاست، آن هم به این دلیل که ساخت جواهر به مهارت بیشتری نیاز دارد و زمان بر است، به همین خاطر، طلاساز هزینه بیشتری را برای دستمزد خود دریافت می کند و اگر در جواهر از سنگ استفاده شده باشد، هزینه جداگانه ای برای سنگ پرداخت خواهد شد. این مورد را هم باید در نظر داشته باشید که سنگ ها هنگام فروش با قیمت پایین تری خریداری می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA ImageChange Image